wrapper

Навидҳои рӯз

Маориф – рушди устувори давлат

Тошмамадова Ф. – докторант (Phd)-и шуъбаи фолклор ва адабиёти Институти илмҳои гуманитарии ба номи академик Б.Искандарови Академияи миллии илмҳои Тоҷикистон

 

Маориф – рушди устувори давлат

Соҳаи маориф яке аз соҳаҳои афзалиятноку муҳим ба шумор рафта, дар пешрафту тараққиёти мамлакат бениҳоят саҳми калон дорад. Чунки агар миллат босаводу бомаърифат ва донишманд бошад он миллат дорои ояндаи басо дурахшону дуру дароз хоҳад буд. Яқин аст, ки соҳаи маориф дар ҳар давлат нишондиҳандаи тараққиёти соҳаҳои дигари ҷомеа мебошад.

Пешвои миллат дар Паёми навбатии худ ба Маҷлиси Олӣ бар он таъкид кардаанд, ки давлатро бояд бо кадрҳои баландихтисос таъмин намуд. Дар бобати ин масъала сарвари кишвар муҳтарам Эмомали Раҳмон Вазорати маориф ва илми Ҷумҳурии Тоҷикистон ва дигар Вазорату идораҳоро бо мақсади тадбиқи ин лоиҳа вазифадор намуд, ки «Сармоягузории давлатии муҳити таълим, асоси таҳсилоти босифат, чаҳорчубаи миллии рушди таҳсилот дар Ҷумҳурии Тоҷикистонро таҳия намоянд. Барои амалӣ кардани ин лоиҳа муҳити мусоид ва барои дастрасӣ ба таҳсилот, таълиму тарбияи самарабахш, таълифи китобҳои дарсии насли нав, баланд бардоштани сифати таҳсилот, таҳлил ва арзёбии раванди таълиму тарбия ва беҳтар кардани инфрасохтори муассисаҳои таълимӣ таъмин карда шавад». Дар ин маврид бояд омўзгорон аз курсҳои такмили ихтисос ва бозомўзии доимӣ гузаранд, ки танҳо тавассути пешкаш намудани чунин курсҳо барои муаллимон воқеӣ хоҳад буд

Инчунини дигар Пешвои Миллат ба президенти Академияи Миллии илҳои Тоҷикистон муроҷиат карда, таъкид намуданд, ки дар самти тайёр намудани донишмандони соҳибихтисос ва ихтироъкор кўшиш намоянд ва Ҳукумати Ҷумҳурии Тоҷикистон дар навбати худ маблағи лозимӣ барои чунин иқдомро дареғ намекунад. Дар ин хусус Пешвои миллат фармуданд, ки “Ҳадафи баргузор намудани озмунҳо ҳам дар ҳамин аст, ки нафарони дорои донишу малакаи махсусро пайдо намуда, онҳоро дар самти лозимӣ тарбия намоеду ҳамчун мутахассиси касбӣ омода кунед”.

Бояд зикр намуд, ки дар кишвари мо дар самти маориф - яке аз самтҳои муҳими ҷомеа, раванди таъмини хонандагон бо муассисаҳои нави таълимӣ, муҷаҳҳаз намудани онҳо бо технологияи муосир бо суръат ба роҳ монда шудааст. Тибқи таҳлилҳо ва нишондодҳо дар Паёми соли 2023, муссисаҳои миёнаи умумиро 130 000 нафар хатм намуданд, ба синфи якум бошад 261 000 нафар дохил шуданд. Барои 48000 нафар хонанда дар Ҷумҳурии Тоҷикистон 200 муассисаҳои нави таълимӣ бунёд ва ба истифода дода шуд. Сарфи назар аз ин ба истифода додани ин қадар муассисаҳои таълимӣ, дар кишвар барои 73000 кўдак норасоии ҷои нишаст ба назар мерасад. Яъне бо чунин афзоиши аҳолӣ бояд ҳарсола 400 муассисаи таълимӣ сохта ба истифода дода шаванд. Ба қавли Пешвои Миллат «бесавод мондани миллат боиси бадбахтии давлат хоҳад буд». Пас кўшиш бояд дар самти ҳар чӣ бештар фаро гирифтани наслиҳои минбаъда дар таълиму тарбияи босифат ба харҷ дода шаваду насли наврасро ҳар чӣ бештар аз илмҳои замони муосир бохабар намоем.

Сарвари давлат дар паёми навбатии худ қайд карданд, ки мутобиқи таҳлилҳои ЮНЕСКО ва Бонки ҷаҳонӣ, Тоҷикистон ба гурўҳӣ кишварҳое дохил шудааст, ки барои саҳаи маориф аз тарафи ҳукумат маблағгузории ҳаҷман калон ҷудо карда мешавад. Дар байни 183 кишвари таҳти омўзиш қарор дошта, Тоҷикистон дар ҷои 21–ум меистад, ки албатта,.чунин ҷойгоҳро дар рейтинги умумиҷаҳонӣ касб намудан боиси фахру ифтихори кишварамон мебошад.

Нуктаи муҳими дигаре, ки аз тарафи Пешвои муаззами миллат на танҳо дар Паёми соли 2023, балки дар Паёмҳои пешина ҳам иброз мегардад, ин донистани забони давлатӣ ба дараҷаи олӣ ва аз тарафи ҳамаи табақаҳои ҷомеа омӯхтани забонҳои хориҷӣ мебошад. Дар ин хусус Президенти кишвар таъкид намуданд, ки сарфи назар аз ихтисос барои ҳар як мутахассис донистани на кам аз ду забони хориҷӣ зарур аст. Барои ҳамин дар тамоми зинаҳои таҳсилот аз боғчаи бачагона сар карда то дигар зинаҳо омўзиши забони хориҷӣ ба роҳ монда шавад. Бояд гуфт, ки чунин талаботу пешниҳодоти оқилона танҳо ва танҳо барои пешрафти шахсии ҳар як шаҳрванди Тоҷикистон муҳим хоҳад буд, зеро як шахсияти боистеъдо на танҳо ҷомеаро пеш мебарад, вале сифати зиндагии шахсиву оилавии худро беҳтар намояд.

Хулоса, агар чунин иқдомҳои пешниҳод гардида дар кишварамон бо як дастгирии ҳамаҷониба ба роҳ монда шаванд, соҳаи маорифи Тоҷикистон дар оянда қуллаҳои баландтареро фатҳ хоҳад намуд. Ва мо боварии комил дорем, ки таҳти роҳбарии Пешвои Миллат Муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон кишвари мо рўз аз рўз ба дастовардҳои беназир ноил хоҳад гашт.

Муфассал ...

ҶАЛБИ САРМОЯГУЗОРИҲО БАРОИ РУШДИ “СОҲИБКОРИИ ЭКОЛОГӢ” ВА “СОҲИБКОРИИ САБЗ” ДАР РАВАНДИ РОҲАНДОЗИИ СТРАТЕГИЯИ “ИҚТИСОДИ САБЗ”

 

ҶАЛБИ САРМОЯГУЗОРИҲО БАРОИ РУШДИ “СОҲИБКОРИИ ЭКОЛОГӢ” ВА “СОҲИБКОРИИ САБЗ” ДАР РАВАНДИ РОҲАНДОЗИИ СТРАТЕГИЯИ  “ИҚТИСОДИ САБЗ”

 

докторанти PhD – и шуъбаи тадқиқоти иҷтимоиёту иқтисодиёти Бадахшони Институти илмҳои гуманитарии ба номи Б.Искандарови АМИТ Ҷумахонов Г.Д.

 

Шурӯъ аз солҳои 70-уми қарни XX ҷиҳати дигаргун шудани авзо дар ҳаёти иқтисодӣ, иҷтимоӣ ва сиёсии аҳолии саёра бо таъсири дигаргуншавии иқлим миёни олимон, сиёсатмадорон, муҳаққиқон ва мутахассисони соҳаҳои ҳифзи муҳити зист, кишоварзӣ, энергетика, иқтисод, пизишк, ҳамчунин фарди инфиродӣ (individual) ибораи “иқтисоди сабз” вирди забонҳост ва  баҳсу андеша перомуни моҳияти ҳарчӣ тезтару бештар муввафақ шудан ба роҳандозии принсипҳо ва моделҳои он рӯз то рӯз зиёдтар гардида, кӯшишҳои амалӣ шудани ташаббусҳои мухталиф аз тарафи ҷонибҳои ҳадафманд аз қабили созмонҳои бонуфузи умумибашарӣ, давлатҳо, институтҳои ҷомеаи шаҳрвандӣ, сектори хусусӣ ҷиҳати ноил гардидан ба ҳадафҳои ниҳоӣ, аз ҳама муҳим - наҷоти башарият аз ин падидаи муосири экзистенсиалӣ мушоҳида мегардад. Зеро, хулосаи амиқи олимон ва мушоҳидаҳои илмӣ бар онанд кӣ, таъсироти манфии таӯйирёбии иқлим рӯз аз рӯз зиёдтар ба мушоҳида расида, ба ҳаёти башарият хатарҳо ва таҳдидҳои ҷиддиеро то нестшавӣ ба бор оварда истодааст.

Гарчанде, таърифи мафҳуми “иқтисоди сабз” ҳанӯз хулосаи дақиқи худро наёфтааст, аммо таҷрибаи амалӣ намудани он хулосаи илмии худро мушаххас кардааст. Тибқи хулосаи муҳақиқони “Oxford Economics” дар гузориши “Иқтисоди ҷаҳонии сабз: Фаҳмидан ва ба даст овардани имконият” зери ин мафҳум чунин хулоса пешниҳод гардидааст: Иқтисоди сабз - иқтисодиётест, ки ҳадафи он коҳиш додани хатарҳои экологӣ ва норасоии экологӣ, инчунин рушди устувор бидуни таназзули муҳити зист мебошад. Иқтисоди сабз бо иқтисоди экологӣ зич алоқаманд аст, аммо таваҷҷӯҳи бештари сиёсӣ дорад.[1, 7-10] Ин гузориш таъкид мекунад, ки "барои сабз будан, иқтисод бояд на танҳо муассир, балки одилона ҳам бошад. Инсоф эътирофи ченакҳои баробарӣ дар сатҳи ҷаҳонӣ ва кишварро дар назар дорад, бахусус дар таъмини гузариши одилона ба иқтисоди камкарбон, тавлид ва истифодаи самараноки захираҳо ва аз ҷиҳати иҷтимоӣ фарогир."[1, 7-10]

Ҷумҳурии Тоҷикистон дар раванди дастгирии ташабусҳои ҷаҳонӣ, ҷиҳати расидан ба ҳадафи амалӣ сохтани барномаҳои стратегии “Иқтисоди сабз” дар қадами нахуст қарор дошта, тибқи Қарори Ҳукумати Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 30 юми сентябри соли 2022 “Дар бораи стратегияи рушди иқтисоди сабз дар Ҷумҳурии Тоҷикистон барои солҳои 2023 - 2037” раванди иқтисоди «сабз»-ро ҳамчун низоми томи муносибатҳо тавсиф намуда, ба принсипҳои зерин такя мекунад:

  • адолат (баробарӣ дар дастрасӣ ба табиат);
  • эҳтиром (ба шукуфоӣ ва некӯаҳволӣ);
  • принсипи эҳтиёткорӣ (баҳисобгирии сарбориҳои ҳудудӣ ба сайёра);
  • иштирок (иштироки васеъ ҳангоми қабул кардани қарорҳо);
  • идоракунӣ (ҳисоботдиҳӣ);
  • устуворӣ (ноил гардидан ба устувории иқтисодӣ, иҷтимоӣ ва экологӣ);
  • самаранокӣ (истеҳсоли устувор ва истеъмоли босубот);
  • робитаи байни наслҳо (сармоягузорӣ барои оянд .[3, 28 - 30]

Дар заминаи пайдоиши ва густариши мафҳуми “иқтисоди сабз” дар шароити муосир ду мафҳуми ба ҳам алоқаманд, яке “соҳибкории экологӣ” ва “соҳибкории сабз” низ пайдо шудаанд, ки заминаи таъмини рақобатпазирӣ ва таъминии тиҷорати устувор барои соҳибкорон шуда метавонанд.

Ҳамбастагии “соҳибкории сабз” ва тиҷорати устувор аз ҳуҷҷати Комиссияи ҷаҳонии СММ оид ба муҳити зист ва рушд дар соли 1987 бо номи «Ояндаи умумии мо» сарчашма мегирад. [4]

Дар як катор мамлакатхои аз ҷиҳати иктисодиёти бозорӣ пешрафта раванди ҳамоҳангсозии фаъолияти соҳибкорӣ бо муҳити зист, махсусан экология ҳамроҳ буда, заминаи ҳуқуқӣ барои мухофизати мухити зист таҳким меёбад. Ин далел тамоюли фаъолро дар раванди сармоягузорӣ ба иқтисодиёт, махсусан дар пешбурди фаъолияти соҳибкорӣ ва таъсиси корхонаҳои миллӣ ва трансмиллӣ зиёд намуда истодааст. Ҳамин тариқ, масъалаи соҳибкории экологӣ вуҷуд дорад ва ҷанбаҳои таҳқиқнашудаи ин мушкилот вуҷуд дорад.

Дар “иқтисоди сабз”, махсусан дар раванди вусъати “соҳибкории экологӣ” ва “соҳибкории сабз” афзоиши шуғл ва даромад аз ҳисоби сармоягузории давлатӣ ва хусусӣ ҳар гуна фаъолиятҳои иқтисодӣ, инфрасохтор ва дороиҳо сурат мегирад, ки ба коҳиш додани партовҳои карбон ва ифлосшавӣ, баланд бардоштани самаранокии энергия ва захираҳо ва пешгирии талафоти гуногунии биологӣ ва хадамоти экосистема имкон медиҳад.

Истилоҳи "соҳибкории сабз",  инчунин "соҳибкории экологӣ" ё қабули таҷрибаҳои аз ҷиҳати экологӣ ҳассос аз ҷониби ҳама гуна намудҳои фаъолияти соҳибкорӣ – тавлидот, хариду фурӯш ва хизматрасониро дар бар мегирад. Соҳибкории сабз аксар вақт ба:

  • кам кардани зарар ба табиат,
  • баҳисобгирии партовҳои истеҳсолӣ ва коркард ё безараргардонии онҳо,
  • маҳсулоте, ки метавонанд дубора, зиёда аз ду бор ва такроран истифода шаванд,
  • ба махсулоте, ки аз масолехи истеҳсолшуда сохта шудаанд, нигаронида шудааст.

Таъсиси корхонаҳои сабз ғояи асосии роҳандозии соҳибкории сабз буда, соҳибкорони сабз кӯшиш мекунанд, ки фоида бидуни зарар ба муҳити зист (маҳаллӣ ё ҷаҳонӣ) фаъолиятро ба роҳ монанд. Намунаҳои олии, чӣ гуна тиҷорати сабз муҳити зистро муҳофизат мекунад, инҳоянд:

  • коҳиш додани партовҳои тавлидотӣ;
  • кам ё тамоман истифода набурдани масолеҳи кимиёӣ ва зараровар;
  • таъсис додани ҷойҳои кории сабз;
  • бехавф партофтани чизҳо ва дороиҳои хавфнок;
  • истифодаи манбаҳои барқароршавандаи энергия;
  • истифодаи теъдоди камтарини коғаз ва бастабандӣ аз коғазу пласмаса ва резинӣ;
  • такроран истифода бурдани масолеҳи ва истифодаи такрории масолеҳ.

Пас, пешбурди “соҳибкории экологӣ”  ва “соҳибкории сабз” тақозои давр буда, моҳияти асосии сармоягузорӣ ба ин намуди фаъолият аз чунин самтҳо иборат аст:

Аввалан, сармоягузорӣ барои гузариш ба иқтисоди сабз дар раванди рушди соҳибкории экологӣ қодир аст, ки ҳифзи захираҳо, аз қабили сармояи табиӣ, ҷисмонӣ ва инсониро афзоиш диҳад. Афзун кардан ва ҳифзи хосилнокии сарватхои табиӣ (ҷангал, моҳӣ, заминхои хоҷагии қишлок ва ғайра) аз хисоби самаранок идора кардани сармояи табиӣ, бехтар намудани сифати неруи инсонӣ аз ҳисоби бехбудии саломатӣ ва кам кардани ҳар гуна касалиҳо миёни аҳолӣ аз ҳисоби бехтар намудани шароити муҳити зист ва ниҳоят, кам кардани зарари иқтисодӣ аз ҳисоби талафоти сармояи ҷисмонӣ (давомнокии умри инсон, муҳоҷират) аз ҳисоби идоракунии беҳтари хатарҳои экологӣ, аз ҷумла сӯхторҳои ҷангал, обхезӣ, аз байн рафтани прияхҳо, нарасидани оби ошомиданӣ, камҳосил гардинаи заминҳои киштшаванда ва дигар офатҳои табиӣ.

Сониян, гузариш ба иқтисодиёти сабз ва сармоягузорӣ дар соҳибкориии экологӣ ва соҳибкории сабз, барои тағйироти сохторҳои иқтисодӣ шароити мусоиди фароҳам оварда, ба рушд ва пешрафти як қатор соҳаҳои муҳими системавӣ, аз ҷумла энергетика, сохтмон, хоҷагии манзилию коммуналӣ ва ғайра, ки ба навсозии дастгоҳи истеҳсолӣ, баланд бардоштани самаранокии энергетикӣ, гузаштан ба истифодаи технологияи тавлиди қувваи барқ аз ҳисоби энергияи алтернативӣ мусоидат намуда, ҷалби сармояи назаррасро дар бар гирад. Манфиати сармоягузорӣ дар ин самт ба афзун намудани манбаъҳои энергияи сабз тавлдшаванда оварда, кам кардани партовҳо аз ҳисоби таъсири газҳои гармхонаӣ оварда мерасонад. Ҳамаи ин натичахо дар баланд шудани самаранокии сохахои асосии иктисодиёт (efficiency effect) ифода меёбанд.

Дар баробари ин, сеюм, сармоягузорӣ ба рушди инфрасохтори «соҳибкории экологӣ» ва “соҳибкории сабз”, аз ҷумла системаи обтаъминкунӣ ва канализатсия, нақлиёти ҷамъиятӣ, ки ба манбаъҳои алтернативии сӯзишворӣ нигаронида шудааст, дар алоҳидагӣ ҳамчун омили муҳими рушди ин соҳаҳо мегардад. Ин сармоягузориҳо метавонанд ба рушди иқтисодӣ ҳам аз ҷониби арза ва ҳам аз ҷониби тақозо мусоидат намуда, ҳамзамон шуғлро васеъ намоянд ва барои коҳиш додани (хусусан дар давраи бӯҳрон) бекорӣ мусоидат кунанд. Дар ин ҳолат сухан дар бораи таъсири ҳавасмандкунанда (stimulus effects) меравад.

Чаҳорум, гузариш ба иқтисоди сабз ва роҳандозии сармоягузории “соҳибкории экологӣ” ва “соҳибкории cабз” фаъолияти инноватсиониро ҳавасманд мекунад, аз ҷумла дар пешрафти сектори хусусӣ (аз ҳисоби афзун намудани хароҷоти илмӣ-таҳқиқотӣ ва харидорӣ намудани патентҳои ҳаргуна барори роҳандозии технологияи нави истеҳсолот), кӣ бояд дар баробари фароҳам овардани муҳити мусоиди рақобат, инчунин ҷорӣ намудани стандарту қоидаҳони нав дастгирӣ карда шавад. Дар ин маврид сухан дар бораи таъсири инноватсия (innovation effects) меравад.

Таъсири эҳтимолии иқлим ба мизоҷ ва хислати инсон чанд даҳсола пеш таваҷҷӯҳи хоса пайдо карда буд. Ҳамин тариқ, классики генетикаи рус В.П.Эфроимсон (1908-1989) дар китоби худ «Генетикаи этика ва эстетика» дар бораи робитаи байни муҳити зист (аз ҷумла иқлим) ва мубодилаи моддаҳо, истеъмоли энергия, ки ба рафтори инсон таъсир мерасонад, тахминҳо кардааст.  Гарчанде ин пешниҳод то кунун тасдиқоти илмии худро пайдо накардааст, аммо ворид шудани бехатарӣ ва амният дар Саёра ба масоили аввалиндараҷаи мубрами башарият дар заминаи пайдо шудани хатарҳои ҷадид дар шароити муосир ва пешбинӣ шудани чорабиниҳои муқовимат зидди ин падидаҳои номталуб, ҷомеаи ҷаҳонӣ зарурияти сармоягузоро дар ин самт авзалиятнок мешуморад. Ҳамин тариқ, ин шакли сармоягузорӣ ба “соҳибкории сабз” раванди таъсири бехатарӣ ва амниятро (security effect) касб мекунад ва моҳияти панҷумро ба худ касб мекунад.    

Ҳамин тавр, ба роҳ мондани низоми пурраи “иқтисоди сабз” дар заминаи сармоягузорӣ дар “соҳибкории сабз” бояд мувофиқи манфиатҳои ҳар як манфиатгиранда сурат гирад, то ки стратегияҳои фаъолияти иқтисодии худро ташаккул диҳад ва ба пешрафти устувории иқтисодӣ ва таъмини “экологияи сабз”мусоидат кунад.

Хулоса: Соҳибкории сабз метавонад маҳаки асосии таъмини устувории иқтисодӣ бошад, ки тағйироти дилхоҳро дар ҷомеаи бозорӣ ба вуҷуд орад ва илова бар ин, рафтори ширкатҳои мавҷударо дар бозор тағир диҳад. Дар ҳамин замина, сармоягузорӣ дар соҳибкории экологӣ ва соҳибкории сабз – имконияти бузургест, барои таъмини рақобатпазирӣ, банақшагирии ояндаи соҳибкорӣ, тасмимгирии дуруст ва саривақтӣ, баланд бардоштани сифати мудирият дар раванди соҳикорӣ, саҳмгузорӣ дар роҳандозии стратегияҳои иҷтимоиву иқтисодии миллӣ ва ғ..

 

Китобнома:

  1. Анисимов, А.П. Экологическое предпринимательство: проблемы и перспективы / А.П. Анисимов, А.Я. Рыженков, А.Е. Черноморец // Правовое пространство России: опыт и современность. Сб. научных трудов памяти профессора В.Г. Тимофеева. Книга 2 / Гражданское право и процесс. Уголовное право и процесс. – Чебоксары: Чувашский государственный университет, 2008. – 300с.
  2. UNEP, 2011, Towards a Green Economy: Pathways to Sustainable Development and Poverty Eradication, . unep.org/greeneconomy
  3. Смагулова Ж.Б., Муханова А.Е., Мусаева Г.И. АНАЛИЗ МИРОВОГО ОПЫТА ПЕРЕХОДА К ЗЕЛЕНОЙ ЭКОНОМИКЕ: ПРЕДПОСЫЛКИ И НАПРАВЛЕНИЯ // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. – 2015. – № 1-1. – 250с.
  4. Қарори Ҳукумати Ҷумҳурии Тоҷикистон аз 30 юми сентябри соли 2023 “Дар бораи стратегияи рушди иқтисоди сабз дар Ҷумҳурии Тоҷикистон барои солҳои 2023 - 2037”
  5. Коваленко, В.И. Исследование рынка экологических услуг / В.И. Коваленко, Л.М. Кузнецов. – СПб.: СПбГИЭУ, 2007. – 170 с.
  6. https://laboratoria.by/stati/zelenaja-jekonomika-i-predprijatija

 

 

 

Муфассал ...

Кулли мардуми Тоҷикситон, ҳамаи тоҷиконе, ки футболро дӯст медоранд МУБОРАК БОД мекунем

Раёсати Институти илмҳои гуманитарии ба номи академик Б. Искандаров ва ҳамаи кормандони муассиса дар баробари кулли сокинони Тоҷикистони азизамон имрӯз аз он фарх доранд, ки тими мунтахаби футболбозони кишварамон дар мусобиқаи Ҷоми Азияи 2023 тими мунтахаби Аморати Арабистонро мағлуб сохта, бо ин ғалабаи худ номи Тоҷикистонро дар сатрҳои аввали ВАО-и ҷаҳонӣ баровард.
22 январ дар доираи сафари давлатӣ ба Давлати Қатар Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ - Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон бо футболбозон мулоқот намуда, дар ин асно, ҷавононро ба ватандӯстӣ, худшиносӣ ва ифтихор аз Ватан насиҳат карданд. Зикр гардид, ки ҷавонон бояд ҳарчи бештар ба варзиш машғул шаванд ва парчами кишварро дар арсаи ҷаҳонӣ бо дастовардҳои беназирашон баланд бардоранд.
Бояд зикр кард, ки таъмини рушди варзиш дар Тоҷикистон ва дастгирии варзишгарон, бахусус футболбозон дар маркази таваҷҷуҳи Сарвари давлатамон ва Ҳукумати Ҷумҳурии Тоҷикистон қарор дошта, дар ин ҷода дар давоми солҳои Истиқлолият иқдомҳои бемислу монанд ва маблағгузориҳои зиёд амалӣ гардидаанд. Ташаббуси Ҳукумати кишварамон бе натиҷа намонд ва ҳоло самараву натиҷаҳои хуберо рӯи кор оварда истодааст.
Аз ин рӯ, мо кормандони Институти илмҳои гуманитарӣ на танҳо тими мунтахаби футболбозони кишварамонро бо ин санаи фаромӯшнашаванда табрику таҳният мегӯем, балки кулли мардуми Тоҷикситон, ҳамаи тоҷиконе, ки футболро дӯст медоранд МУБОРАК БОД мекунем ва ҷавононро даъват ба он менамоем, ки чунин пайкорҳоро сармашқи зиндагии ҳаррӯзаи худ дониста, дар сарбаланд намудани номи Тоҷикистон дар арсаи ҷаҳонӣ кӯшиш намоянд.

Муфассал ...

Санаи 29-январи соли 2024 дар толори Институти илмҳои гуманитарӣ

Санаи 29-январи соли 2024 дар толори Институти илмҳои гуманитарии ба номи академик Б. Искандарови АМИТ вакилони палатаи поёнии Маҷлиси намояндагони Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон Файзали Идизода ва Даринг Раҳмон Ҷаҳонафзун бо кормандони ИИГ вохӯрӣ гузаронда нуктаҳои асосии Паёми имсоларо баррасӣ намуданд.
Вохуриро директори ИИГ доктори илмҳои филологӣ Қаландариён Ҳоким Сафар ифтитоҳ намуда, ба таври хеле фишурда аз фаъолияти кории ИИГ ахборот дода қайд намуд, ки кормандони ИИГ дар тарғибу ташвиқи сиёсати давлат аз ҷумла Паёмҳои Пешвои муаззами миллат, Ҷаноби Олӣ, муҳтарам Эмомали Раҳмон сахмгузоранд.
Сипас, вакили Маҷлиси намояндагони Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон Файзали Идизода баъзе нуктаҳои паёмро оиди илму маориф ва сайёҳӣ ташреҳу тавзеъ дода, дар пешрафти давлат мавқеи калидӣ доштани онҳоро қайд намуд.
Вакили Маҷлиси намояндагони Маҷлиси Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон, Даринг Раҳмон Ҷаҳонафзун бошад доир ба пешниҳоди Ҷаноби олӣ, оиди дар назди Ҳукумати мамлакат ташкил кардани сохтори алоҳида-Агентии ҳифзи мероси таърихиву фарҳангӣ сухан ронда, масъалаи аҳамияти ёдгориҳои таърихию фарҳангӣ, рушди ҳунарҳои мардумиро баррасӣ намуд.
Дар охир баъзе масъалаҳои мубрам мавриди муҳокима қарор гирифта, аз ҷониби кормандони ИИГ таклифу пешниҳодҳои судманд ироа гардиданд.

Муфассал ...